پایگاه خبری تحلیلی ندای سبز

مهندس میر حسین موسوی:ما انقلاب کردیم تا بتوانیم حرف بزنیم

پایگاه خبری تحلیلی ندای سبز

مهندس میر حسین موسوی:ما انقلاب کردیم تا بتوانیم حرف بزنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جوانان ندای سبز اهم سخنان حجت الاسلام سید محمد خاتمی در دیدار با کارکنان خبرگزاری ایلنا:


سیدمحمدخاتمی پیشنهاد کرد: تشکیل کمیسیون مشترک جناح‌های چپ و راست برای همفکری

سیدمحمدخاتمی رئیس دولت اصلاحات پیشنهاد کرد :

ده‏ها جریان داریم که خود را اصلاح طلب می‏‌نامند؛ اما آیا جریانی در تاریخ به نام اصلاح‌طلبی وجود داشته است که ما آن را بشناسیم و بعد جریانات و افراد را با آن ملاک بسنجیم؟ یا حداقل میزان اصلاح‌طلبی آنها را مشخص کنیم؟ 
ما مسلمانانی داریم که سکولار هستند ولی ما معتقد به ناظر بودن دین به حکومت و حیات اجتماعی هستیم. معتقدم که دین، نمی‌تواند ناظر به حیات اجتماعی انسان نباشد و نقایص را درک نکند. سیستم مطلوب و جامع آن است که مقتضیات زمان و مکان را در نظر بگیرد.

من به انقلاب و امام و جمهوری اسلامی دلبسته ام و رهبری را محور نظام می دانم و معتقدم تضعیف این نظام بسیار خطرناک و بسیار بد است؛ منتهی نباید کاری کرد که به نام نظام و اسلام، نظام و اسلام و ارزش های انقلاب آسیب ببیند.
انواع فسادها مردم را بدبین کرده است؛ باید ببینیم چه عیبی در کار است که باعث این فسادها می‌‏شود؟ برویم بررسی کنیم. نمی شود بی حساب نقد کرد. 
نباید بر ادامه و اعمال روش‌های شکست خورده و نادرست اصرار شود. البته من توقعی و تقاضائی برای خودم ندارم، ولی اعمال محدودیت‌های بی‌جا را مضر می دانم و هیچکس از آن سود نمی برد.
 من از انقلاب با روایتی که خودم دارم و از جمهوری اسلامی دفاع می کنم و باید بتوانیم گفتمان اصلاح طلبی را بهتر تدوین و بیان کنیم. در بهار عربی گفتمان اصلاح طلبی ما غایب بود؛ همه‏ گفتمان‏ها حضور داشتند، سلفی‏ها بودند، ناسیونالیست‏ها، سوسیالیت‏ها، چپ‏ها و اخوان المسلمین، همه بودند اما گفتمان اصلاح طلبی غایب بود و رسالت امروز ما تبیین این گفتمان و ارائه درست آن است.

جریانی وجود دارد که بنایش بر حذف بوده و الان هم عصبانی تر است چون ما را بیرون انداخته بودند و از 88 هم سوءاستفاده کردند. ولی الان اقبال مردم را می بینید، هیچکس نمی‌گوید فتنه‌ای در کار نبود، اما بیاییم فتنه را معنا کنیم؛ چه کسی این فتنه را پدید آورد و معنایش چه بود؟ چه جریان‌هایی از آن سوء استفاده کردند؟ آیا هزینه‌هایی که پرداخت شد عادلانه بود؟ و آیا زمان آن نرسیده است که به آینده بنگریم و به سوی آینده بهتر برویم؟

معتقدم در جاهایی می توانستیم قوی‌تر عمل کنیم اما می بینید آقای مطهری یک تنه به اندازه همه احزاب ما کار می کند. خوشبختانه در یکی دو ماه گذشته می بینیم که دوستان فراکسیون بهتر و سنجیده تر عمل کردند و نتایج بهتری هم عاید شد.

تعامل باید با حفظ هویت صورت گیرد. اگر کسانی انتظار دارند که ما هویت خود را تغییر دهیم انتظارشان بی جا است و تازه این دیگر تعامل نیست؛ نوعی حذف است.

 باید زمینه های تعامل با اصولگرایان بخصوص عقلای آنها را بررسی کنیم به طور مثال آقای باهنر دو ماه پیش درباره تحزب صحبت های خوبی کرده اند. شما که تحزب را قبول دارید، ما هم تحزب را قبول داریم، بیاییم در اینجا اصلاح طلبان و اصول گرایان درباره ساز و کاری بیاندیشیم و راهکاری ارائه دهیم و مشخص شود که همه اصل تحزب را قبول دارند و برای تقویت آن راهکار مشترک می دهند.

کمیسیونی مشترک از شخصیت‌های جناح راست و چپ کشور ایجاد شود و این کمیسیون در زمینه برخی مسائل مشترک، از جمله بروز انواع فساد در کشور همفکری و علت‌یابی کنند و بتوانند با هم در مسائل مهم کشور تعریفی مشترک و راه حل مشترک ارائه دهند که در این صورت افراد تند از هر دو طرف منفعل می شوند و به یک اعتدال می رسیم که در عین حال هویت‌ها هم حفظ شده است. اگرچه اختلاف نظرها وجود دارد و نمی توان آنها را نادیده گرفت اما مشترکاتی وجود دارد که بتوان بر آن توافق کرد. اگر موضوعات مشترک را که عقلای قوم از هر جناح و گروه قبول دارند مشخص کنیم و روی آنها همکاری و تعامل کنیم، آن زمان ببینید در جامعه چه اطمینان خاطر و خشنودی ایجاد می شود و همه می‌توانیم در خدمت اسلام و انقلاب باشیم.




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.